Tja!

Utöver ämnet svenska så läser årskurs 1 eleverna även ämnet historia med mig, Deniz. Historia är ett ämne som eleverna antigen tycker är roligt eller tråkigt, det vill säga, det finns ingen gråzon. Trodde jag!

Vi började terminen med att diskutera i grupper och helklass om vad historia faktiskt är, och varför det är viktigt att läsa. Eleverna fick komma med egna tankar och med årets nya årskurs 1 kom vi fram till, ja, inget nytt. Jag förklarade upplägget på kursen, där vi går igenom till exempel epoker grundläggande, med fördjupningsuppgifter under varje epok vi berör. Epokindelning i dagens historieundervisning varierar beroende på vilken skola och lärare du har, då många lärare följer olika ”scheman” kring historiska epoker.

Vi är just nu i fas i båda årskurs 1 grupperna, och eleverna är förväntansfulla inför vad vi kommer att gå igenom under vårterminen år 2020. Nu gör vi det bästa för att beta av den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv med lite grunder i olika slags källmaterial.

//Deniz Özgurdamar