Skolan stängd tillsvidare

av | mar 8, 2020 | Senaste nyheterna | 0 Kommentarer

Från 18 mars hålls Proffsgymnasiet stängt tillsvidare. Utbildningen kommer fortsätta bedrivas på distans!

Hej!

på uppmaning från regeringen så kommer Sveriges gymnasieskolor hållas stängda från och med onsdag den 18 mars. Således kommer Proffsgymnasiet att stänga sin verksamhet från och med i morgon onsdag och tillsvidare. Detta beslut baseras på att försöka hindra smittspridning av covid 19 (Corona). Elever hos Proffsgymnasiet kommer att få ta del av sin utbildning i form av distansundervisning. Respektive lärare kommer att publicera arbetsuppgifter på Schoolsoft och meddela hur och när det ska redovisas. På så sätt upprätthålls den planerade utbildningsplanen och eleverna kommer inte att gå miste på utbildning. Vi kommer att fokusera på teorietisak delar som har planerats att göras under våren.

Beträffande våra åk 2 elever som är på prakitk (APL) så fortsätter de med detta. APL är en form av undervisning, och eleven förhåller sig till arbetsplatsens riktilinjer gällande covid 19 (corona). Skulle det visa sig att en praktikplats stänger, eller inte har arbete för våra elever, så är det distansundervising som gäller. Men i första hand så är det APL som gäller för ÅK 2 elever.

Viktigt att påpeka att detta INTE är någon form av ledighet, utan skolan/utbildning SKA bedrivas i andra former – i detta fall på distans eller via APL.

Anna Ekström – utbildnignsminister – påpekar i presskonferens idag tisdag att ”Alla föräldrar uppmanas att få sina gymnasieungdomar att fortsätta sina studier och ta smittorisken på allvar. Det är grupper som klarar sig själva och som kan ta ansvar för sina studier. Jag förväntar mig att elever och studenter lever upp till förtroendet som ställs på dem.”

Tillsammans – skola, vårdnadshavare och elev – kan vi bibehålla ett utbildningsscenario, om än i andra former.

Proffsgymnasiet kommer att uppdatera er kontinuerligt via Schoolsoft och vår hemsida.

Ta gärna kontakt med mig om det är något ni funderar över.

070 2020 536

mathias@proffsgymnasiet.se

Ta hand om varandra!

Mathias Pettersson – Marknadsansvarig Proffsgymnasiet.